Aupair-intervju

Nej, nu har jag sovit en stund och bara vaknat hela tiden, och nu sitter jag här i hopp om att bli trött igen.

Nu har jag varit på den efterlängtade intervjun! Mötte min intervjuare utanför Hemköp i Ryd, och begav oss sedan till hennes korridorsrum. Väl där fick jag saft och pepparkakor, sedan satte vi igång med intervjun.

Jag fick börja med att svara på en hel hög med frågor, 260 st tror jag att det var. En del jättekorkade frågor, men det var något slags lämplighetstest för att se om jag passar som aupair. Handlade allmänt om etiska värderingar, åsikter och livsstil. Medan jag fyllde i svaren på frågorna, kollade min intervjuare igenom min ansökan. Vi gick igenom den tillsammans, och även referenserna jag hade med mig. Efter det fick jag lite information om organisationen och hur det går till med matchningen av familjer. Allt var ungefär som med Cultural Care (EF), fast matchningen skilde sig lite. Här får jag en större valmöjlighet bland familjerna eftersom jag matchas med flera familjer samtidigt. Med EF fick jag ju bara en familj i taget, vilket tar en evighet !!

Efter genomgången kom vi till den engelska delen av intervjun. Kändes lite skumt att helt plötsligt vara tvungen att snacka engelska mitt i allt, men det gick ganska bra ändå. Fick svara på lite frågor om varför jag vill bli aupair, vilka kvalitéer som jag tycker att en aupair ska ha, vad jag förväntar mig av året och familjen, vilka intressen jag har, vilken barnerfarenhet jag har och vad jag kan tänka mig att hitta på med barnen när jag väl kommer dit och massor mer.

Intervjun tog ca. 3 timmar. Vi pratade också en del om Cultural Care, jag tog upp det med henne att jag hade ansökt dit först. Så frågade hon lite varför jag ville byta osv. Hon tyckte också att det var dåligt av Cultural Care att de inte hade hittat någon familj på över ett halvår. Hon sa att min ansökan var kanonbra och att det inte borde vara svårt alls att få en familj för mig. Så jag hoppas på det nu att jag inte behöver vänta alltför länge till!

Hon var riktigt trevlig och hjälpsam faktiskt, så det kändes bra efter intervjun!

Nog om det, nu måste jag sova. Imorrn ska jag upp tidigt, ska åka och simma!

Puss på er mina vänner!

Kommentarer
Postat av: elin

Later som om den har intervjun var betydligt mycket mer organiserad an den med culture caire. Kan saga att min LCC har ar inte bra alls, sa stodet man far ar lika med noll i USA bara tur att jag kommit till en familj jag trivs med, annars vet jag inte alls hur det hade fungerat. Kommer losa sig for dig, jag lovar:)

kramar Elin

2007-11-17 @ 19:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0